ماجرای ترک سیگار در صحن «میثم تمار» چه بود؟ + فیلم

خیلی‌ها از اقشار مختلف جامعه دوست دارند به پیاده‌روی اربعین بروند. شاید اما اغراق نباشد که بهبودیافتگان اعتیاد که دوباره طعم زندگی و رهایی از اسارت موادمخدر را چشیده اند، بیشتر از همه مشتاق این سفر معنوی هستند. اربعین امسال با کمک‌های مردمی تعدادی از آنانی که با اعتیاد خداحافظی کردند، کربلایی شدند و به سیدالشهدا(ع) در حرمش سلام و قول پاک ماندن دادند.

ماجرای ترک سیگار در صحن «میثم تمار» چه بود؟ + فیلم

گروه جامعه؛ نعیمه جاویدی: آن هایی که در حوزه اعتیاد کار کرده اند، خوب می دانند که خدای معتاد، موادمخدر اوست. هر کاری انجام می دهد تا به وصل او برسد. با این حال در غم انگیزترین لحظه های عمر یک معتاد، همان وقت هایی که وقتی بی تعارف با خودِ معتاد شده و از دست رفته اش، واقعیت های زندگی جدیدش و بلایی که خودش با دو دست خودش به سر زندگی اش آورده، روبرو می شود و از اعماق قلبش از خدا آرزوی نجات یا طلب مرگ می کند کشتی نجات امام حسین(ع) است که لنگر می اندازد. وصف این حال را بهتر از همه، جمعی از بهبود یافتگان از اعتیاد می دانند که برات زیارت کربلایشان امسال امضا شد آن هم چه براتی؛ زیارت اربعینی! همان، انگار دوباره از مادر متولد شده هایی که انقدر قلبشان تپید که پای همت مردم را به میدان کشاند.

کمک های مردمی کم و زیاد روی هم جمع شد. سه گروه کاروان معتادان بهبودیافته و زیارت اولی ها نامشان برای اعزام به کربلا مشخص شد. دو کاروان بهبودیافته در ایام اربعین حسینی اعزام شد و کاروان سوم، بعد از این ایام اعزام می شود. در این سفر معنوی ماجراهای جالبی رقم خورد. ماجراهای کاروان افرادی به زندگی برگشته و دلشکسته که تا حرم امام را دیده، خودشان را در آغوش امام انداخته اند. های های گریه شان بلند شده در این آغوش امن؛ مثل نوای آن نوحه معروف: «بغل وا کن که پناه خودمی/ بغل وا کن تکیه گاه خودمی…»

از آن 12 هزار تومان پربرکت تا… حجت الاسلام والمسلمین «احسان رنجبر عیسی آبادی» که داستان خودش و اینکه چطور شد که زندگی او به تلاش برای ترک اعتیاد معتادان گره خورد؟ ماجرایی شنیدنی و قابل تأمل به نظر می رسد، مدتی است که در حوزه مددکاری اجتماعی و حمایت از خانواده هایی عضوی از خانواده شان درگیر اعتیاد شده همچنین ترک اعتیاد افراد دچار به این بیماری اجتماعی فعالیت می کند. امسال در کانال آموزشی که در فضای مجازی برای اطلاع رسانی در زمینه ترک اعتیاد راه اندازی کرده و از قضا نام و عنوان جالبی هم دارد که به امید خدا بعداً درباره اش می نویسیم، فراخوانی در همین فضا منتشر کرده است. مبنی بر اینکه علاقه مندان می توانند زمینه سفر زیارتی بهبودیافتگان  و زیارت اولی ها را با کمک مالی خودشان فراهم کند. طولی هم نکشیده که استقبال خوبی از ماجرا شده است. مردم، هزینه اعزام سه کاروان زائر را پرداخته اند. او در این باره می گوید: «کمک ها خوب و دلگرم کننده بود. بعضی کمک ها که اصلاً چاشنی و برکت بود و نشان می داد که فردی که کمک کرده تمام آنچه در توان و پس انداز داشته را مضایغه نکرده است. همان پول خیلی کمی که فقط خدا می داند چه برکتی داشت. کمک هایی از 12 تا 15 هزار تومان و البته بودند خیرانی هم که خدا وسعت مالی به آنها عنایت کرده و یکباره 5 میلیون تومان فیش واریزی داشتند.»

عکس تزیینی است خوش بحال آنها نه؛ خوش بحال ما! روحانی همراه و مسئول کاروان زائران اربعینی بهبودیافته با اشاره به جزئیات بیشتری می گوید: «برنامه ریزی ما بر مبنای همین کمک ها انجام شد. تصمیم گرفتیم 3 کاروان اعزام کنیم. دو کاروان ایام اربعین اعزام شد. کاروان سوم هم ترکیبی از زیارت اولی ها و بهبودیافتگان هستند. این سفر یک قوت قلب بزرگ برای آنهایی بود که به هر سختی شده، اراده و توسل کرده و اعتیاد را کنار گذاشته بودند.»

در کلمه به کلمه حرف هایش تأکید می کند که مردم بانی یک فرصت آشتی ناب شدند نه فقط یک سفر زیارتی معمولی: «هر فرد خطاکاری که توبه کرده، ناخودآگاه حس می کند مبادا طرد شده باشد. نکند به واسطه اعمال بد قبلی اش، از چشم خدا و اهل بیت(ع) افتاده باشد. هیچ چیز مثل زیارت نمی تواند این رابطه قلبی را محکم و ترمیم کند. رهایی یافته مثل یک نوزاد است؛ رقیق القب و دنبال یک پناه و تکیه گاه محکم. به نظرم زیارت، رسیدن به حرم اهل بیت(ع) عالی ترین نوع این پناه باشد. باید بودید و می دیدید حال ناب، توسل بدون ریا و از ته دلشان را. در واقع بیشتر خوشا بحال ما شده بود برای همسفری با صاحبان چنین قلب های پاکی.»

قول و قرار جالب «میثم» در مقبره «میثم تمار»! در این دو سفر40 بهبود یافته که بینشان از افرادی که11 ماه اعتیاد را ترک کرده بودند تا افرادی که 17 سال پاک مانده اند و نلغزیده اند برای مصرف دوباره موادمخدر حضور داشتند. در کاروان سوم هم که متشکل از زیارت اولی ها و بهبودیافتگان بعد از اربعین اعزام خواهد شد، پیش بینی شده که حدود20 نفر به همت خیران، راهی و زائر شوند. حتماً در این سفرها اتفاقات خوشایند کم نیفتاده و کم خاطره ساز نشده است.  

دیدگاهتان را بنویسید